Ontspanning, Concentratie en Meditatie

Inleidende onderwerpen in de Gnosis

Inleidende Studie tot de GNOSIS

 

†††††††††† †††††††††† ††††††††††

 

 

 

Ontspanning

Wat is ontspanning? Of beter gezegd: wat is spanning? Hiervan zijn er voorbeelden te over. Het leven van ieder van ons brengt tal van zaken en situaties met zich mee, die aandacht en actie vereisen, fysiek en geestelijk. Er is een voortdurende overmaat aan informatie die ons overspoelt.

Deze overbelasting (stress) veroorzaakt een enorme voortdurende spanning. Ook het aangetaste leefmilieu maakt dat mensenoverbelasting ervaren. Hierdoor heeft de mens zeiden genoegkracht voor het geestelijk werk.

Met bovengeschetste situatie voor ogen spreekt het haast vanzelf, dat mensen bij alle aandachtvragende zaken van het dagelijks leven ontspanning nodig hebben. We moeten leren omgericht en geconcentreerd te werken (fysiek en geestelijk), zonder gespannen (of overspannen) en verkrampt te raken. Het is nodig om "de boog" te (leren) spannen als het moet en op tijd los te laten.

Ontspanning houdt "loslaten" in. Wanneer elke vorm van spanning wordt losgelaten, rust je uit, zowel lichamelijk als geestelijk.

Hoe doe je dat? Er zijn verschillende kleine stappen waarin we onszelf kunnen oefenen. De allerbelangrijkste willen we hier noemen. Stuk voor stuk lijken het onbelangrijke zaken, maar samen vormen ze de sleutel van het succes.

In het dagelijks leven kunnen we ons aanwennen om attent te zijn op elke vorm van spanning in ons lijf en geest, door bewust te zijn van onszelf. Hoe zitten we? Hoe lopen we? Hoe lachen we? Dit kunnen we altijd en overal doen.

Op gezette tijden kunnen we speciale ontspanningsoefeningen toepassen. Daarbij is belangrijk:

-         De tijd ervoor nemen, net zoals je tijd neemt voor eten, boodschappen doen, naar de kapper gaan, enz. Als je gaat wachten tot je "wat meer tijd hebt" of tot "je veertig bent", zul je er nooit aan toekomen.

-         Een speciale vaste plek zoeken, waar niemand en niets je kan storen. Dit is volstrekt nodig.

-         Oefen regelmatig, dat wil zeggen op vaste tijden, want dat helpt om zelfdiscipline op te bouwen.

-         Oefen zo vaak en zolang als je wilt, maar het moet "leuk" blijven. Dus wel doelgericht, maar niet verkrampt.

-         Als je moe wordt van een techniek, probeer je een andere. Maar niet te snel opgeven en overschakelen, want dan blijf je van de hak op de tak springen. Enig doorzettingsvermogen is onontbeerlijk om te slagen op welk gebied dan ook.

-         Gebruik verbeeldings- en wilskracht. Daarop bouwen in feite alle ontspanningstechnieken.

 

Concentratie

De concentratie is het verlengde van de ontspanning. Waar de ontspanning is toegepast, is ruimte ontstaan, die vervolgens gebruikt kan worden om de concentratie toe te passen. De aandacht kan nu gericht worden op een nieuw onderwerp, bijvoorbeeld op je gedachten of op je hartslag. Elk voorwerp, object, figuur, enz. is hiervoor geschikt, maar het moet een enkele zaak zijn.

De ontspanning en de concentratie zijn geen doel op zich, maar een middel, een springplank naar iets hogers. Beide technieken hebben wel een gunstige invloed op de gezondheid (zowel fysiek als geestelijk) en op ons werkvermogen in het leven van alledag.

 

Meditatie

Meditatie is het dagelijks brood der wijzen. Meditatie is stilstaan en verdiepen. Iemand die nooit mediteert is als ondiep water dat troebel is en alle vuil meesleurt. In ondiep water kan geen leven groeien en bloeien. Iemand die niet mediteert is als een oceaan van enkele millimeters diepte. Hij kan veel kennis hebben vergaard, maar er zit geen diepte in.

Kennis is niet het simpelweg accepteren van dingen. We moeten de waarheid ervan zelf onderzoeken, beleven en ervaren. Je kunt iemand uitleggen wat bijvoorbeeld warmte of kou is en hij zou het kunnen accepteren, maar hij moet het zelf voelen om het echt te begrijpen.

Er zijn ook mensen die deze ideeŽn verwerpen zonder ze eerst te hebben ondervonden. Ook dat is absurd, want de simpelste logica leert dat een mening pas waarde heeft, wanneer men het betreffende gebied heeft onderzocht en ondervonden. In het Nederlands kennen wij de uitdrukking: "De beste stuurlui staan aan wal". Van de kant is het altijd makkelijk bekritiseren.

Om diepere (zelf)kennis te verkrijgen is mediteren noodzakelijk. Het is een techniek, een manier om aan informatie te komen. Het is geen doel op zich, maar een hulpmiddel. Een soort telefoonaansluiting met onze diepere werkelijkheid.

Iedereen heeft in zijn Bewustzijn informatie opgeslagen, dat wil zeggen, de ervaringen van het verleden. Wat we eigenlijk doen bij de Meditatie is de weg hiervoor vrijmaken, want deze weg is versperd door onze talloze Ikken. Hierdoor ervaren we een voortdurende verdeeldheid en innerlijke tweestrijd. De Meditatietechnieken leert ons om deze verdeeldheid tijdelijk op te heffen.

In het dagelijks leven bereid je jezelf voor op de Meditatie, door jezelf steeds waar te nemen. Aandacht schenken aan je gedachten en gevoelens, emoties, reacties, enz. Probeer te begrijpen waarom je iets doet of juist niet doet; zoek oorzaken en aanleidingen. "Je dient paraat en alert te leren leven als een wachter in oorlogstijd".

 

Meditatietechnieken

De eerste vereiste voor de meditatie is tijd reserveren in je dagindeling. Het mediteren is een rustpunt, een stilstaan, een ons in onszelf verdiepen. Binnen de diverse meditatietechnieken zijn een aantal stappen te onderscheiden, maar in elke techniek kan de nadruk liggen op een andere stap:

ASANA: Goede houding en ontspanning van het lichaam.

PRATJARA: Het bereiken van innerlijke stilte.

DHARANA: Concentratie, de aandacht richten op een onderwerp.

DYANA: Opgaan in het onderwerp van concentratie en proberen "beheerst in slaap te vallen". Het lichaam magen moet zelfs slapen, maar de geest blijft klaarwakker. Hier begint de eigenlijke meditatie: het bewustzijn komt geleidelijk vrij. De voorgaandedrie stappen zijn in feite slechts een voorbereiding voor de ware meditatie, maar in het dagelijks taalgebruik maakt men dit onderscheid niet.

SHAMADHI: Ook wel "satori" of extase genoemd. Dit is een verheven toestand van geestvervoering. Het Bewustzijn-Geweten komt vrij waardoor er een (tijdelijke)Verlichting plaatsvindt.

Begin bij de eerste stap te beginnen en oefen dagelijks. Zo bouwt men zijn eigen oefening op. Concentreer je op het puntwaar je bent. Kijk niet naar wat je nog allemaal moet doen, maar naar datgene wat je kunt doen en doe het zo goed mogelijk. De rest komt vroeger of later vanzelf.

 

Ontspanning, Concen0021.jpg

 

 

 

 

Hoofdstuk 20. Ontspanning, Concentratie en Meditatie.