Inwijdingen en Beproevingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het achtvoudige Pad

De Hogere Mens komt tot stand door het werk met de Drie Factoren van de Bewustzijnsrevolutie. Met de Zelfopoffering voor de medemens en de Ontbinding van de psychische gebreken ('ikken') worden de VERDIENSTEN VAN HET HART verworven. Met deze VERDIENSTEN en de Alchemische Transmutatie van het Ens Seminis ontwaakt en ontwikkelt zich het Heilige Vuur in positieve zin, dus 'NAAR BINNEN EN NAAR BOVEN'.

Het Vuur der Wijzen is echter geen mechanische kracht, want dit Vuur is in feite het 'Vuur van de Heilige Geest! Veel wordt er geëist van hem of haar die het Pad volgt... Hoe zou het anders kunnen? Daar staat echter ook tegenover, dat degene die met de 3 Factoren werkt, bijgestaan wordt in vele opzichten. Er staat geschreven: "Veel kan men verwerven door eigen verdiensten, veel ontvangt men om niet (bij genade)".

Uit het voorgaande mag geconcludeerd worden, dat de aspirant bepaalde deugden moet bezitten, c.q. verwerven, om vorderingen te kunnen maken in het Magisterium Ignis (het Werk met het Vuur, de Transmutatie). Deze vereiste deugden worden in de leer van de Boeddha 'het achtvoudige Pad' genoemd. Daarom spreekt de Gnosis van 'acht deugden' van de Hogere Mens, of van 'de deugden die nodig zijn om het Kundalini op positieve wijze te ontwikkelen'.

Niet dat er precies of slechts 8 deugden zouden zijn (vereist), maar deze acht vatten in feite een heleboel andere samen. Tot deze conclusie zal de lezer ongetwijfeld wel zelf komen...

Nog een kanttekening is hier op zijn plaats: Voor het leven op de Horizontale Weg van het leven zijn deze deugden niet per se noodzakelijk, maar voor degene die het Verticale Pad wil volgen dus wel. Het zijn geen regels die van buitenaf opgelegd worden, maar krachten die de aspirant IN ZICHZELF, vrijwillig en zelfbewust, dient te ontwikkelen, hier en nu... Dit zal direct blijken bij de deugd die wij als eerste bespreken.

De volgorde houdt niet in dat deze acht deugden een voor een moeten worden veroverd, of dat iedereen ze in dezelfde volgorde moet verwerven. Tegenover elke deugd staan diverse 'ikken', gebreken of fouten. Naarmate men aan de ontbinding van deze ondeugden werkt, komt de tegengestelde deugd geleidelijk tot stand. Dus geen enkele deugd zal eensklaps ontplooid worden, en eer men een bepaalde deugd tot volmaaktheid heeft gebracht, zal men ook al aan de andere moeten hebben gewerkt.

 

1. JUIST INZICHT (BEGRIP)

Vaak hoort men iemand zeggen, dat hij geen begrip vindt bij zijn naaste medemensen, alsof het zo makkelijk zou zijn om iemand anders te begrijpen. Het is al zo moeilijk om zichzelf te begrijpen, laat staan om tot dieper inzicht te komen betreffende de verschijnselen in de Natuur, in de samenleving, enz. 'Ken uzelf, en gij zult het Heelal en de Goden (leren) kennen'. Dit houdt in, dat indien wij de mysteries van het Leven en van de Kosmos willen doorvorsen, wij eerst onszelf moeten leren kennen.

Hoe zou iemand de hogere dimensies van het Heelal kunnen begrijpen, als hij zijn eigen innerlijke werelden (nog) niet heeft onderzocht? En hoe zal iemand zichzelf kunnen leren kennen, als hij zich niet op het psychologische Werk werpt?

Het zijn immers de vele psychische drijfveren, de componenten van het Meervoudige 'Ik' (de 'ikken'), die het Bewustzijn in een soort hypnotische slaap houden, waardoor het dieper inzicht, de innerlijke Verlichting, maar steeds buiten ons bereik blijft. Er zijn speciale 'ikken' die op een bijzondere wijze ons de pas afsnijden naar het dieper inzicht: de trots, de ijdelheid, de hoogmoed (eigenwaan), eigenliefde, paranoia (het niet kunnen inzien van andermans standpunt), egolatrie (aanbidding van welke vorm van 'ik' dan ook), enz.

Wij dienen dus in ieder geval aan de ontbinding van deze psychische elementen te werken, om de weg naar het dieper inzicht toegankelijk te maken. Aan de ontbinding dienen echter altijd de ZELFWAARNEMING, de diepe MEDITATIE en de ZELFVEROORDELING vooraf te zijn gegaan...

Als wij hieraan gaan werken, aanvankelijk op het fysieke vlak, maar naderhand ook in de diepere regionen van onze psyche (de 49 regionen van Jaldabaoth volgens de oude Gnostieke stromingen), dan komt er steeds meer Bewustzijn (Essentie) vrij, en worden wij in staat gesteld om de mysteries van het Heelal te doorgronden.

Je kunt een theorie op verstandelijke wijze 'begrijpen', maar de Gnosis, de Wijsheid, kan slechts worden verworven met persoonlijke zelfondervinding. Met de 3 Factoren wordt dit mogelijk. Het verstand kan een zaak slechts oppervlakkig of vanuit een bepaald standpunt zien, namelijk de verschijningsvorm van die zaak in de fysieke wereld. Het Bewustzijn, eenmaal vrij en actief, kan veel dieper dringen, waardoor dieper INZICHT mogelijk wordt.

 

 

Verder met deel 2 van 2

 

Inwijdingen en Beproevingen

Inwijdingen en Beproevingen

De 8 deugden van de hogere mens

 

Deel 1 van 2