Inwijdingen en Beproevingen

 

 

 

 

 

 

 

2. WILSKRACHT (JUIST BESLUIT)

Deze wordt wel de 'eerste van alle deugden' genoemd, want zonder wilskracht kan men heel weinig bereiken op welk gebied dan ook. De spreuk van de Gnostici is dan ook: 'THELEMA' (wilskracht in het Grieks)! Zonder deze deugd komt niemand erg ver op de innerlijke Weg.

Met behulp van zijn zoon TELEMACHUS (de wilskracht) en de Moeder-Godin (de innerlijke Goddelijke Moeder), richt Odysseus een slachting onder de ongewenste vrijers (de 'ikken', de handelaars van de Tempel) van zijn vrouw (het Bewustzijn, de Prinses die slaapt)...

De luiheid, de onwil, het steeds maar uitstellen van morgen tot morgen, enz., zijn het tegengestelde van de oppermachtige Wil. Wanneer iemand de Wil bevrijdt, kan hij de wonderen verrichten die Mozes bewerkte. 'Als gij geloof bezat ter grootte van een mosterdzaad, zoudt gij bergen kunnen verzetten', zegt het Evangelie van de Christus. Dit geloof is de bevrijde WIL van de hogere mens.

De persoon die het Pad niet heeft bewandelt bezit die hogere WIL niet. Hij bezit vele tegenstrijdige 'willetjes', want elk 'ik' heeft immers zijn eigen standpunten, zijn eigen wil... Evenmin dient men de kracht van het VERLANGEN te verwarren met de ware WIL. De ware WIL komt pas tot stand in een definitieve vorm, met het ontplooien van de CAUSALE PERSOONLIJKHEID, het vijfde van de zeven lichamen van de hogere mens. Hoe meer Essentie (Bewustzijn) men echter uit de 'ikken' bevrijdt, hoe groter de Wilskracht wordt.

De Ware WIL stelt de ingewijde in staat, om steeds en altijd 'de Wil van de Vader die in het verborgene is' uit te voeren. De Wil wordt enorm versterkt met de ontbinding van bovengenoemde ' ikken' (in het bijzonder), maar ook met de Transmutatie en met de innerlijke Zelfondervinding.

3. JUIST DENKEN

De gedachte is het onzichtbare roer van ons leven. Het woord is de uitgesproken gedachte, en wij hebben al de scheppende kracht van het woord bestudeerd. Wanneer iemand de gedachte en het woord op zelfbewuste wijze leert beheersen, kan hij het succes tegemoet treden.

"De beste manier van denken is NIET DENKEN". Wanneer de verstandelijke tweestrijd van het denkproces ophoudt, komt het Bewustzijn (tijdelijk) vrij. Dat kan men bereiken tijdens de Meditatie.

In het dagelijkse leven dienen wij onze gedachten te bestuderen door middel van de innerlijke Zelfwaarneming. Zo maken wij de weg vrij voor de Meditatie, en ontdekken wij bovendien de verschillende 'denkers' (de 'ikken') erachter. Een gedachte kan immers niet spontaan ontstaan: er moet steeds een denker zijn. Elke gedachte komt in feite van een verschillende denker (een 'ik' in ons denkcentrum).

Met de ontbinding van de talloze 'ikken' komt het denkproces definitief tot een eind. Dan bereikt men de totale Verlichting. Het Vrije Bewustzijn bezit vermogens die het verstandelijke denken kunnen vervangen, o.a. de intuïtie. Wij dienen echter onderaan te beginnen en onze gedachten waar te nemen, te belichten met de Zelfwaarneming. Zo kunnen wij de negatieve gevolgen en het zelfbedrog van de negatieve gedachten voorkomen en/of ontmaskeren .

De Hogere Wet (de Goddelijke Gerechtigheid, het Karma) houdt bij de gewone persoon slechts rekening met zijn handelingen. Naarmate men op het pad vordert, worden echter ook de gedachten in rekening gebracht. Het is duidelijk dat men zijn eigen gedachten moet leren beheersen, eer men deelachtig kan worden aan de vermogens van de hogere mens.

4. JUIST HANDELEN (JUISTE DAAD)

Iets is goed, wanneer het op zijn plaats is. Water is een zegen zolang hij op zijn plaats is (in de rivier, in de waterleiding, enz.), maar een ramp wanneer hij buiten zijn perken treedt. Hetzelfde geldt voor de daden van de mens. Zelfs met een deugd of vermogen kun je anderen leed berokkenen als je die deugd niet op de juiste piek of op het juiste ogenblik gebruikt.

Om de Weg met succes te kunnen bewandelen, dient de aspirant eerst een goede burger, een goede zoon of dochter, een goede huisvader of moeder, enz. te zijn. Hoe zou iemand die in het dagelijkse leven geen verantwoording kan dragen, die zijn plichten niet vervult, etc, zich op het pad kunnen handhaven? De praktijk heeft uitgewezen, dat mensen die geen evenwichtig leven kunnen leiden, die de problemen van het dagelijkse leven niet aankunnen, niet ver komen op de innerlijke Weg. Het gaat daarbij niet om wat wij denken dat wij zijn, maar om de feiten...

5. DE KOST OP EEN EERLIJKE MANIER VERDIENEN

Het gaat hier niet om het voorschrijven van wat wel goed of niet goed zou zijn, maar om erop te wijzen dat er beroepen zijn, die wellicht aanvaard worden in de maatschappij als heel normaal of als een noodzakelijk kwaad, maar die de aspirant van de Geheime Weg kunnen doen stilstaan of zelfs op den duur mislukken.

Het is bijvoorbeeld toegestaan om een redelijke winst te maken in de handel, ook vanuit het standpunt van de hogere Wet; het aan de man brengen van ondeugdelijke producten of het maken van woekerwinsten kunnen echter niet als correct worden bestempeld.

De Derde Factor leert ons bijvoorbeeld om de kennis aan anderen over te dragen. Vanuit het standpunt van de Verticale Weg kun je echter beter niets doen dan er een geldelijke beloning voor te vragen. Er is dan im­mers geen sprake van Zelfopoffering voor de medemens, maar juist het tegengestelde.

Deze zaak is dus belangrijk genoeg om er aandacht aan te besteden en te onderzoeken. Men dient echter uit zijn eigen begrip en overtuiging te handelen, want zoals een Gnostische rite zegt: 'Doe wat uw hart behaagt, dat is de enige wet, maar vergeet niet dat je van al je daden verantwoording moet afleggen' (voor ons eigen Innerlijk Wezen en voor de Hogere Gerechtigheid).

6. JUIST STREVEN ( DOORZETTINGSVERMOGEN)

De vorderingen op de Weg vereisen zelfbewuste en vrijwillige inspanningen. Soms lijken de inspanningen geen resultaat op te leveren: op dat moment dient men er een schepje bovenop te doen. Dit heet in de Gnostische Esoterie 'super-inspanning'.

Om een 'ik', gebrek of trauma volledig te kunnen uitroeien, dient men bijvoorbeeld vaak enorme crises te ondergaan: als het water niet kookt, wordt het eten immers niet gaar. Toch is de verleiding groot om op een dergelijk moment het werk op te geven. Met andere woorden, wij dienen door te zetten als alles van een leien dakje gaat, maar ook als het minder goed gaat. Het Boek van Toth zegt hierover: 'Met de wind mee, of tegen alle winden in!'

7. VREDE (juiste meditatie)

Vrede is geen kwestie van woorden, verdragen, propaganda, ontwapeningsconferenties, betogingen, vredeslegers, enz. Zolang de 'ikken' van de haat, van de afgunst, van de gewelddadigheid, van de hebzucht, enz. in de menselijke psyche blijven bestaan, zullen er uiteraard oorlogen bestaan. Zolang het individu vol tegenstrijd is, zal die tegenstrijd zich ook op het wereldtoneel voordoen.

Er bestaan ontzettend veel ingewikkelde denkbeelden over de Vrede, maar weinigen begrijpen de ware Vrede of hebben haar ERVAREN. Op onze geteisterde Aarde is 'vrede' synoniem geworden van 'voorbereiding voor de volgende oorlog(en)'.

De Gnosis leert dat de Ware VREDE een zeer subtiele kracht of stroom is, die vanuit het Innerlijk Wezen (vanuit de hogere dimensies) tot ons komt. De 'ikken' beletten echter, dat die stroom ons werkelijk bereikt of uitgestraald wordt om ons heen. De Vrede kan zich slechts uiten in de rust van het hart. Door de Meditatie bereiken we deze(tijdelijke rust; met de Ontbinding van het Meervoudige 'Ik' wordt deze rust permanent.

Er zijn personen die vrede uitstralen, want zij hebben die Vrede een 'vrije doortocht' gegeven in hun hart en in hun persoonlijkheid. Er zijn van die bijzondere momenten, waarop iemand zich overweldigd kan voelen door die innerlijke Vrede. Maar wij kunnen allemaal nog veel meer bereiken op dit gebied, niet waar?

8. LIEFDE

Net als de Vrede, is ook de Liefde, de grootste van alle deugden, een elektrische stroom die vanuit de Geestvonk, het Innerlijk Wezen, tot ons komt. De hogere mens heeft die kracht bevrijd, en daarom kan hij zijn of haar leven voor de lijdende mensheid geven. Wanneer iemand waarlijk liefheeft, kan hij evenzo zijn leven opofferen voor de beminde...

"Hoe groots is de liefde! Alleen de grote zielen weten wat liefde is, alleen zij kunnen waarlijk beminnen. " (uit Het Volmaakte Huwelijk door Meester Samael Aun Weor). De Ware Liefde is de kroon van alle deugden.

Vaak wordt hartstocht verward met liefde, maar als de hartstocht eenmaal is bevredigd, blijft de rauwe waarheid over: er is geen liefde, want die was er evenmin in een begin! Liefde heeft evenmin iets uit te maken met sentimentele aandoeningen, want die komen voort uit het lagere emotionele centrum.

De Liefde zou de Aarde opnieuw in een paradijs kunnen doen veranderen. De Liefde kan de mens, het individu, volkomen veranderen... Jammergenoeg geven de mensen de voorkeur aan de afbrekende krachten van de haat, de wraak, sensueel genot, enz. De aspirant van de eeuwige Wijsheid moet hier in ieder geval werk van maken…

 

 

 

Inwijdingen en Beproevingen

Inwijdingen en Beproevingen

De 8 deugden van de hogere mens

 

Deel 2 van 2