Oefeningen
Oefeningen

Selectie uit oefeningen

Oefeningen

 

 

 

 

 

 



detailles1.jpg

 

Stelt u zich voor dat deze figuur een boom voorstelt met veel wortels. Hij heeft zijn hoofdwortel en een groot aantal ontzettend kleine haarworteltjes die aan de hoofdwortel hangen.

Stelt u zich voor dat deze wortel, die vrij groot is, een Ik voorstelt, bijvoorbeeld de Ik van de Boosheid, de Ik van de Hoogmoed of een andere hoofd-Ik. Het is voor ons onmogelijk om deze Ik te kunnen bevatten, want hij heeft ontzettend veel afgeleide deeltjes die in feite de boom voeden.

Een willekeurige boom heeft altijd zijn hoofdwortel. Deze ondersteunt de boom zodat hij niet kan vallen, maar tegelijkertijd heeft deze hoofdwortel andere dikke zijwortels, zodat de wind de boom niet omver kan blazen.

Aan die dikke wortels, die ik in het plaatje aangeef, hangen duizenden ontzettend kleine worteltjes. Deze zijn het die de boom voeden. Niet de andere dikke wortels. Nee, die zijn er alleen om de boom te ondersteunen, om hem recht te houden.

De boom voedt zich door middel van al die ontzettend kleine vertakkingen van de wortels, die aan de grote wortels groeien. Die dringen in de aarde om de voedingsstoffen die de boom nodig heeft op te nemen.

Welnu, precies hetzelfde gebeurt met onze Ikken. We hebben bijvoorbeeld de Ik van de Boosheid, maar van deze Ik zijn talloze andere Ikken afhankelijk, die hem in feite voeden.

Het Ego houdt zich staande door middel van al die grote wortels, maar het zijn die onbeduidend kleine vertakkinkjes, dat wil zeggen de details, waardoor het Ego in leven blijft.

Als wij beginnen om hem die fijne worteltjes te ontnemen, begint hij vernietigd te worden en te sterven. Op een andere wijze lukt ons dat niet.

Laten we beseffen hoeveel Ikken of hoeveel manifestaties deze hoofd-Ik van de Boosheid heeft. Hoe zou men dan zo'n hoofd-Ik kunnen bevatten? We kunnen hem niet begrijpen. Maar als je het Ego zijn voeding begint te ontnemen, begin je hem te begrijpen en begint hij kracht te verliezen. Dit is onvermijdelijk.

Meester Samael heeft dit met andere bewoordingen gezegd, precies zoals ik het nu uitleg, maar hij gebruikte een andere terminologie. Hij zei: "men dient van ogenblik tot ogenblik, van moment tot moment te sterven".

Aanvankelijk begreep ik deze zin niet. Ik vroeg me dan ook af, hoe men "van ogenblik tot ogenblik en van moment tot moment zou kunnen sterven". Hij bedoelde al deze onbeduidende manifestaties van het Ego, waaraan we geen aandacht besteden en die de voeding geven aan het Ego.

Een tekortkoming voedt zich door middel van die onbeduidend kleine worteltjes. Geleidelijk aan voeden ze de tekortkoming.. Als wij hem dus die worteltjes ontnemen, sterft die tekortkoming, het Ego sterft. Het begint voorgoed te vervallen, kracht te verliezen. Want hij voedt zich met al deze details, dat is zijn leven. Als wij hem die details ontnemen is het resultaat de Dood (het Afbreken).

Ik ben bij deze details begonnen. Dit zijn geen theorieŽn waarover ik spreek. Ik spreek vanuit de praktijk, want zo was mijn werk vanaf het moment dat ik in de Gnosis begon. Ik begon met deze details maar ik wist niet eens wat het sterven betekende. Door te beginnen met deze details ging ik op weg.

Je wordt soms bijvoorbeeld geroepen om een Inwijding, die je reeds verdiend hebt, te ontvangen, maar onderweg treden zeer veel details naar voren en door een van die details kan die Inwijding of die graad aan je neus voorbij gaan.

In de Innerlijke Wereld kwam ik bij de beproevingen er slecht vanaf wanneer ik een graad ging ontvangen; door een van die details miste ik die stap. In plaats daarvan kreeg ik van de Meesters een flinke uitbrander, want op strenge toon zeiden ze dan tegen me: "ga terug naar de school, want jij weet niets".

Daarna begon ik in het fysieke aspect hard te werken aan de details en toen begon het mij goed te gaan bin de beproevingen waaraan zij mij onderwierpen. Dan kreeg ik mijn graad, de beloning die ze mij gaven.

Ik begon dus te werken met de details vanaf het moment dat ik in de Gnosis kwam, maar ik wist niet eens dat dit de Dood (het Afbreken) was. Ik deed het om een goede beurt te maken bij de beproevingen, om de beloning te kunnen ontvangen.

Ze roepen je om je voor jouw werk te belonen, maar onderweg komen de details te voorschijn. Als je een klein muntje vindt en je eigent het je toe -dat is zo'n detail-, dan misluk "je! Om zulke onbelangrijke dingen gaat het. Je denkt zelf dat het geen beproeving is.

Als je bij deze details begint, begint het Ego op deze manier te sterven. Hij raakt ondervoed en begint te sterven, dat is onvermijdelijk. Dit is het Afbreken!

Dit heb ik werkelijk gevonden door middel van diepgaand onderzoek. Zoals Meester Samael het heeft uitgelegd is het niet goed begrepen. Ik wil niet voordoen alsof ik meer weet, want zoals ik reeds aangaf heeft Hij geleerd dat "men van ogenblik tot ogenblik, van moment tot moment moet sterven". Dat heeft betrekking op de details. Het ontbrak hem aan tijd om de details uit te leggen.

Als voorbeeld van hoe de terminologie bij elke Meester anders is, vermeld ik dat Meester Judas dit werk "polijsten en polijsten" noemt.

Zouden we precies hetzelfde moeten doen met onze gedachten?

Ja, met alles. Zo pas je het Afbreken-onderweg toe. Er komt zo'n detail naar voren en dan zeg je onmiddellijk: "Mijn Moeder, breek deze tekortkoming af. " Onmiddellijk! Je moet niet tot morgen wachten, onmiddellijk, ogenblikkelijk. God-Moeder kan met haar macht een van deze details, die niet zo sterk zijn, met gemak afbreken.

Kunnen we 's avonds dan ook nog de analyse van die Ikken doen?

Nee, overdag werken we hard met het Afbreken-onderweg. Sla er maar op los, verlies geen tijd meer, maar sla er op los van ogenblik tot ogenblik en van moment tot moment en je zult het resultaat zien.

 

Verder met deel 2 van 3

 

 

Uitleg over de Details en het afbreken onderweg

Door Meester Rabolu

Deel 1 van 3